Pomysły na stylową sypialnię

Sen jest bardzo ważny dla zdrowia i samopoczucia każdego człowieka. Dlatego warto zwrócić szczególną uwagę na urządzenie sypialni sprzyjającej właściwemu wypoczynkowi. A najlepiej gdy uda nam się połączyć funkcjonalność ze stylowym wyglądem. Poniżej kilka pomysłów jak można to zrobić.

Odpowiednie światło

Do odpowiedniego snu potrzebne jest ograniczenie dopływu światła do pomieszczenia. Jest to szczególnie ważne w przypadku miast, gdzie w nocy na ulicach jest naprawdę jasno. Wybierając rolety lub zasłony do sypialni zwróćmy uwagę na ilość przepuszczanego przez nie światła. Największą ochronę dają rolety i zasłony zaciemniające. Wtedy nawet w bardzo słoneczny dzień, możemy uzyskać głęboką ciemność w sypialni.

Chociaż jest to też kwestią indywidualną ponieważ są osoby, które potrzebują odrobiny naturalnego światła, by łatwiej budzić się rano. Wtedy lepiej wybrać zasłony lub rolety, które będą przepuszczały od 30 do 50% światła. Rozważając kwestię czy wybrać rolety czy zasłony, należy pamiętać, że grube zasłony dodatkowo sprzyjają wytłumieniu pomieszczenia. Poza tym dają wrażenie przytulności. Minusem takiego rozwiązania jest fakt zbierania kurzu, co nie jest najlepsze dla alergików. Można połączyć te dwie opcje wybierając rolety i lekkie zasłony pełniące funkcję dekoracyjną.

W kwestii światła należy wspomnieć też o lampkach nocnych. Najlepiej gdy są one umiejscowione po obu stronach łóżka i można je włączyć i wyłączyć bez wstawania. Możemy wybierać między lampkami stojącymi, kinkietami lub lampami wiszącymi z sufitu. Żarówki w sypialni powinny dawać światło o ciepłej barwie, zwiększając tym samy poczucie bezpieczeństwa.

Warto rozważyć też usunięcie z sypialni wszystkich urządzeń elektronicznych, a przede wszystkim telefonów i tabletów. Używanie ich bezpośrednio przed snem wpływa negatywnie na jego jakość, a długofalowe wystawianie się na działanie promieniowania może powodować inne poważne problemy ze zdrowiem.

Wygodne łóżko

Centralnym punktem każdej sypialni jest łóżko. Powinno ono być dostosowane twardością do potrzeb użytkownika. Im cięższa osoba tym potrzebuje twardszego materaca. Co w przypadku gdy w łóżka korzystają dwie osoby o różnej wadze? Na rynku dostępne są materace dzielone, których połowy różnią się między sobą twardością.

Wybierając materac zawsze warto go wypróbować w sklepie, ponieważ oznaczenia twardości mogą różnić się pomiędzy firmami. Jeśli zastanawiamy się nad grubością materaca, zawsze warto wybrać grubszy, ponieważ zbyt cienki może powodować dyskomfort wynikający z umiejscowienia ramy łóżka. Również by swobodnie się wysypiać łóżko musi być odpowiedniej długości. Zbyt krótkie nie pozwoli na swobodne wyciągnięcie się.

Popularnym trendem w urządzaniu sypialni jest umieszczanie wielu ozdobnych poduszek na łóżku. Warto jednak podejść do tego rozsądnie i jeśli nie mamy gdzie umieścić ich na czas spania, na przykład w specjalnym koszu lub skrzyni, może lepiej z nich zrezygnować i postawić na dwie większe poduszki. Z drugiej strony duża ilość poduszek dobranych kolorystycznie z pewnością sprawia ładne i przytulne wrażenie.

Dźwięki

Kolejnym czynnikiem przeszkadzającym w spaniu jest na pewno hałas. Jeśli pochodzi on zza ścian możemy pomyśleć o wytłumieniu przynajmniej jednej z nich. Dobrym rozwiązaniem mogą być maty wytłumiające, które możemy kupić w kształcie kwadratów lub innych wzorów, i po prostu przykleić do ściany. Takie maty dostępne są w różnych kolorach i fakturach, w związku z czym mogą dodatkowo stanowić element dekoracyjny. Możemy pokryć nimi całą ścianę lub tylko zrobić zagłówek łóżka.

Sam zagłówek łóżka obity materiałem, również pozwoli stłumić część zbędnych dźwięków. Dodatkowo zabezpiecza ścianę i dodaje stylu do wnętrza naszej sypialni. Możemy kupić gotowy zagłówek lub wykonać go sami, obijając cienką gąbką i materiałem kawałek drewna lub płyty. W tym celu możemy na przykład wykorzystać stare drzwi.

Na poziom hałasu w sypialni ma też wpływ co mamy na podłodze. Warto zdecydować się na puchaty dywan lub dywaniki, ponieważ pozwoli to nie tylko wytłumić dźwięki, ale też przyjemniej jest wstawać gdy bose stopy zanurzamy w mięciutkim dywanie. Jeśli wybieramy jeden dywan powinien on być umiejscowiony pod łóżkiem i mieć obwód większy od niego. Jeśli nie mamy aż tak dużego dywanu, możemy umieścić go pod połową łóżka, tak by okalał je z jednego końca.

Kolory w sypialni

By móc się wyciszyć przed spaniem w sypialni powinniśmy unikać ostrych i żywych kolorów, a już na pewno koloru czerwonego. Takie kolory tylko by nas pobudzały, tym samym utrudniając zasypianie. Warto postawić na stłumione barwy takie jak beże lub szarości. Dobrą opcją są też ciemne kolory, które sprawią, że pomieszczenie będzie wydawało się mniejsze i przytulniejsze. We wszystkim warto jednak zachować umiar by wstając rano nie czuć się zbyt przytłoczonym.

Cała sypialnia powinna tworzyć spójną całość, dlatego zarówno zasłony, kapy na łóżko i poduszki, powinny być w podobnych barwach. Ożywienie można uzyskać wprowadzając wzorzystą tapetę na ścianę za łóżkiem, jednak w takim przypadku poduszki na łóżku powinny być w miarę możliwości gładkie. Na nasz relaks pozytywnie wpłynie też korzystanie z naturalnych materiałów, takich jak len lub bawełna. Otoczeni drewnem i naturalnym materiałami możemy szybciej się odstresować i tym samym lepiej wypocząć.

Ostatnią kwestią na jaką należy zwrócić uwagę urządzając sypialnię jest właściwy dopływ świeżego powietrza. Okna powinny się swobodnie otwierać, byśmy mogli dokładnie przewietrzyć przed spaniem. Natomiast na sezon letni najlepiej zamontować moskitiery by spokojnego snu nie zaburzały nam natrętne komory lub inne owady. Jeśli mamy taką możliwość, dostosujmy temperaturę w sypialni tak, by było niższa niż w dzień.